Część II
Informacje o programie i planie studiów
Kierunek: Wychowanie fizyczne
Specjalności: odnowa biologiczna, instruktorsko – trenerska, wychowanie fizyczne w szkole, geronokinezyterapia, trener personalny
Przyznawane kwalifikacje (tytuły i dyplomy): tytuł zawodowy – licencjat
(w zależności od wybranej specjalności: instruktor wybranej dyscypliny sportu)
Poziom kwalifikacji: Kwalifikacja pełna na poziomie szóstym Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Szczegółowe kryteria przyjęć: konkurs świadectw dojrzałości
Szczegółowe procedury dotyczące uznawania wcześniejszego wykształcenia (formalnego, nieformalnego, incydentalnego): uznaje się formalne kształcenie potwierdzone świadectwem dojrzałości lub kształcenie na innej uczelni potwierdzone wpisem do indeksu lub dyplomem ukończenia studiów.
Wymagania i przepisy dotyczące kwalifikacji: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 6-8 Polskiej Ramy (D.U. 2018 r. poz. 2218)
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (D.U. 2019 r. poz. 1450).
Profil kształcenia: praktyczny
Sylwetka absolwenta:
Odnowa biologiczna
Absolwenci uzyskują kwalifikacje upoważniające ich do podjęcia pracy w charakterze nauczyciela wychowania fizycznego w szkołach podstawowych i gimnazjach, są przygotowani do prowadzenia drugiego przedmiotu lub innego rodzaju zajęć odnowa biologiczna – instruktor odnowy biologicznej.
Absolwent dysponuje niezbędną wiedzą biologiczną, psychologiczną oraz pedagogiczną i umiejętnościami warsztatowymi z różnych dyscyplin sportowych, a także odpowiednim poziomem kompetencji instruktorskich w zakresie odnowy biologicznej. Posiada gruntowną znajomością metod diagnozy i prognozy oraz umiejętności programowania środków kształcenia i wychowania fizycznego oraz kultury i wrażliwości pedagogicznej, gwarantujących efektywną realizację zajęć lekcyjnych i pozaszkolnych w zakresie wychowania fizycznego, sportu, rekreacji i turystyki młodzieży szkolnej, promocji zdrowia.
Ukończenie kierunku wychowanie fizyczne daje właściwy zakres wiedzy i umiejętności do pracy w szkołach podstawowych, gimnazjach, jako nauczyciel wychowania fizycznego, a ukończenie specjalności odnowa biologiczna nadaje absolwentowi uprawnienia instruktora w postaci legitymacji instruktora Miejscem zatrudnienia absolwenta – instruktora mogą być placówki wychowania pozaszkolnego, organizacje sportowe (kluby sportowe) i placówki kultury fizycznej.
Instruktorsko – trenerska
Absolwenci uzyskują kwalifikacje upoważniające ich do podjęcia pracy w charakterze nauczyciela wychowania fizycznego w szkołach podstawowych i gimnazjach są przygotowani do prowadzenia drugiego przedmiotu lub innego rodzaju zajęć do pełnienia roli instruktora/trenera wybranej dyscypliny sportowej.
Absolwent dysponuje niezbędną wiedzą biologiczną, psychologiczną oraz pedagogiczną i umiejętnościami warsztatowymi z różnych dyscyplin sportowych, a także odpowiednim poziomem kompetencji instruktorsko-trenerskich. Posiada gruntowną znajomością metod diagnozy i prognozy oraz umiejętności programowania środków kształcenia i wychowania fizycznego oraz kultury i wrażliwości pedagogicznej, gwarantujących efektywną realizację zajęć lekcyjnych i pozaszkolnych w zakresie wychowania fizycznego, sportu, rekreacji i turystyki młodzieży szkolnej, promocji zdrowia.
Ukończenie kierunku wychowanie fizyczne daje właściwy zakres wiedzy i umiejętności do pracy w szkołach podstawowych, gimnazjach, jako nauczyciel wychowania fizycznego, a ukończenie specjalności instruktorsko – trenerskiej nadaje absolwentowi uprawnienia instruktora w postaci legitymacji instruktora danej dyscypliny sportu, wybranej podczas studiów. Miejscem zatrudnienia absolwenta – instruktora mogą być placówki wychowania pozaszkolnego, organizacje sportowe (kluby sportowe) i placówki kultury fizycznej.
Wychowanie fizyczne w szkole z gimnastyką korekcyjno – kompensacyjną
Absolwenci uzyskują kwalifikacje upoważniające ich do podjęcia pracy w charakterze nauczyciela wychowania fizycznego w szkołach podstawowych i gimnazjach są przygotowani do prowadzenia drugiego przedmiotu lub innego rodzaju zajęć do prowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej w szkołach podstawowych i gimnazjach.
Absolwent kierunku wychowanie fizyczne w zakresie specjalności wychowanie fizyczne w szkole dysponuje niezbędną wiedzą w zakresie biologii, umiejętnościami umożliwiającymi kompetentne oddziaływanie środkami fizycznymi na organizm i środkami pedagogicznymi na osobowość. Jest przygotowany do pracy zawodowej, jako nauczyciel wychowania fizycznego, organizator turystyki i rekreacji. Posiada gruntowną znajomość metod diagnozy i prognozy oraz umiejętność programowania środków kształcenia i wychowania fizycznego, kultury i wrażliwości pedagogicznej, gwarantujących efektywną realizację zajęć lekcyjnych i pozaszkolnych w zakresie wychowania fizycznego, sportu, rekreacji i promocji zdrowia.
Miejscem zatrudnienia absolwenta mogą być szkoły podstawowe, gimnazja, placówki wychowania pozaszkolnego i ośrodki sportowo – rekreacyjne.
Możliwość wybrania dodatkowego rodzaju zajęć z zakresu gimnastyki korekcyjno kompensacyjnej podczas studiów wzbogaca kompetencje zawodowe absolwenta oraz uprawnia do prowadzenia zajęć z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej.
Wychowanie fizyczne w szkole z pedagogią resocjalizacyjną
Absolwenci uzyskują kwalifikacje upoważniające ich do podjęcia pracy w charakterze nauczyciela wychowania fizycznego w szkołach podstawowych i gimnazjach są przygotowani do prowadzenia drugiego przedmiotu lub innego rodzaju zajęć, prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w placówkach opiekuńczo – wychowawczych i resocjalizacyjnych.
Absolwent kierunku wychowanie fizyczne w zakresie specjalności wychowanie fizyczne w szkole dysponuje niezbędną wiedzą w zakresie biologii, umiejętnościami umożliwiającymi kompetentne oddziaływanie środkami fizycznymi na organizm i środkami pedagogicznymi na osobowość. Jest przygotowany do pracy zawodowej, jako nauczyciel wychowania fizycznego, organizator turystyki i rekreacji.
Posiada gruntowną znajomość metod diagnozy i prognozy oraz umiejętność programowania środków kształcenia i wychowania fizycznego, kultury i wrażliwości pedagogicznej, gwarantujących efektywną realizację zajęć lekcyjnych i pozaszkolnych w zakresie wychowania fizycznego, sportu, rekreacji i promocji zdrowia.
Miejscem zatrudnienia absolwenta mogą być szkoły podstawowe, gimnazja, placówki wychowania pozaszkolnego i ośrodki sportowo – rekreacyjne.
Możliwość wybrania dodatkowego rodzaju zajęć z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej podczas studiów wzbogaca kompetencje zawodowe absolwenta oraz uprawnia do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie.
Dalsze możliwości kształcenia: studia II stopnia w zakresie nauk o kulturze fizycznej, studia podyplomowe,
Struktura programu wraz z liczbą punktów ECTS: (w załączeniu dla poszczególnych naborów)
Przepisy dotyczące egzaminów, systemu oceniania i ocen: warunkiem dopuszczenia studenta do zaliczenia przedmiotu jest uczęszczanie na zajęcia oraz spełnienia wymagań stawianych przez prowadzącego zajęcia, zaliczenia przedmiotu dokonuje nauczyciel prowadzący zajęcia, w sesji egzaminacyjnej studenta ma prawo przystąpić do egzaminu z przedmiotu egzaminacyjnego, jeżeli wcześniej uzyskał jego zaliczenia, formę egzaminu ustala egzaminator (nauczyciel prowadzący wykłady z danego przedmiotu, stosuje się następującą skalę ocen z egzaminów i zaliczeń: bardzo dobry (5.0), dobry plus (4.5), dobry (4.0), dostateczny plus (3.5), dostateczny (3.0), niedostateczny (2.0),
Wymogi związane z ukończeniem studiów: uzyskaniezaliczeń wszystkich przedmiotów przewidzianych w planie studiów, przewidzianych obozów programowych, praktyk zawodowych, uzyskanie pozytywnej oceny pracy dyplomowej dokonanej przez promotora i recenzenta, uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu dyplomowego,
Tryb studiów: stacjonarny
Kierownik programu studiów: dr Marcin Kunicki
- Opisy przedmiotów ECTS dla kierunku wychowanie fizyczne 2018-2021
- Opisy przedmiotów ECTS dla kierunku wychowanie fizyczne specjalność: odnowa biologiczna, instruktorsko – trenerska, wychowanie fizyczne w szkole, trener personalny, kinezygerontoterapia forma studiów – stacjonarn nabór 2015-2018
- Opisy przedmiotów ECTS dla kierunku Wychowanie fizyczne 2017-2020
- Opisy przedmiotów ECTS dla kierunku Wychowanie fizyczne 2018-2021
- Opisy przedmiotów ECTS dla kierunku wychowanie fizyczne 2019-2022