Dr Henryk Fojcik

dr Henryk FOJCIK

 

 

Urodził się w 1956 roku w Rybniku. Studia na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego ukończył w 1979 roku. Bezpośrednio po studiach odbywał staż asystencki na macierzystej Uczelni, a następnie podjął  tam pracę prowadząc pracownię rzeźby.

W 1993 roku obronił z wyróżnieniem rozprawę doktorską, uzyskując tytuł doktora nauk humanistycznych.

W latach 1997-2004 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Sztuki Wydziału Artystycznego.

Od 1999 do 2004 roku uczestniczył w pracach Ogólnopolskiej Międzyuczelnianej Rady Edukacji Artystycznej w zakresie Sztuk Plastycznych, jako jej sekretarz. Był współtwórcą standardów nauczania dla kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych.

Od roku 2003 pracuje w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Raciborzu, gdzie prowadzi wykład z dydaktyki nauczania plastyki, seminarium licencjackie i pracownię rzeźby.

Głównym źródłem inspiracji w jego rzeźbiarskiej twórczości jest symbolika przekazu biblijnego. Swoje rzeźby prezentował na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Część prac funkcjonuje w przestrzeni publicznej. Są to rzeźby o charakterze  sakralnym (m.in. wystrój prezbiteriów kościołów w Rybniku i Lisowie).

Henryk Fojcik jest tez autorem pomnika  odlanego w brązie i poświęconego rodzinie (Radlin) oraz pomnika Henryka Góreckiego (Rydułtowy). Od kilkunastu lat zajmuje się rekonstrukcja zdemontowanych bądź zniszczonych w latach 60. nastaw ołtarzowych (najczęściej neogotyckich zdobionych bogatą ornamentyką)  pochodzących z przełomu XIX i XX  oraz z początku XX wieku. Najchętniej pracuje w drewnie (głównie orzechu włoskim, dębinie i lipie). Jest również autorem kilku realizacji wykonanych w kamieniu oraz żywicy epoksydowej.  Wykonuje także rzeźbiarskie polichromie i stosuje różne techniki pozłotnicze.

Prace badawcze H. Fojcika koncentrują się wokół zagadnień dydaktyki artystycznej, jej historii i teoretycznych podstaw. Jest autorem i redaktorem kilku publikacji z tego zakresu, m.in. w 1996 roku opublikował książkę pt. Koncepcja wychowania plastycznego w Polsce w latach 1918- 1939 (tradycje, uwarunkowania, inspiracje).

ZAKŁAD SZTUK PIĘKNYCH

Dr Magdalena Gogół-Peszke

Magdalena Gogół PWSZ w Raciborzu

dr Magdalena GOGÓŁ –  kierownik Zakładu Sztuk Pięknych

Urodzona w Bytomiu, mieszka w Rudach, w powiecie raciborskim.

Absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Katowicach (specjalizacja snycerstwo) oraz cieszyńskiego Instytutu Sztuki Uniwersytetu Śląskiego – dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Malarstwa Prof. Norberta Witka oraz wyróżnienie za pracę magisterską, dotycząca porównania dziecięcej ekspresji plastycznej z twórczością artystyczną.

W 2009 roku zrealizowała przewód doktorski na Wydziale Artystycznym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach w dziedzinie sztuki piękne – malarstwo, którego promotorem był prof. Ireneusz Walczak.

Od 2004 roku związana zawodowo z Instytutem Sztuki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, gdzie, przede wszystkim, prowadzi zajęcia w pracowni malarstwa oraz wykłada technologię malarstwa i upowszechnianie, animację i promocję kultury wizualnej. Prowadzi również warsztaty twórcze.

Od 2011 do 2014 roku wykładała również malarstwo i rzeźbę na kierunku Grafika w Wyższej Szkole Technologii Informatycznych w Katowicach.

W działalności artystycznej zajmuje się przede wszystkim malarstwem sztalugowym w dużym formacie oraz miniaturze, a także projektuje, prowadzi i uczestniczy w warsztatach twórczych i akcjach plastycznych.

Angażuje się również w działania artystyczne i upowszechniające kulturę w środowisku lokalnym, zajmując się m. in.: polichromią rzeźby św. Judy dla Kościoła św. Marii Magdaleny w Kuźni Raciborskiej, polichromią feretronu i wykonaniem obrazu Matki Boskiej Pokornej i Matki Boskiej Fatimskiej, a także instalacji przestrzennej czasowej w Bazylice Mniejszej w Rudach. Wraz ze studentami PWSZ wykonała również fresk ścienny w MOKSiR w Kuźni Raciborskiej oraz obraz wielkoformatowy, promujący Racibórz i Juwenalia PWSZ dla Starostwa Powiatowego, a dla Urzędu Miasta Racibórz – wielkoformatowy obraz z okazji 800-lecia Raciborza. Podczas niespełna dziesięciu lat zatrudnienia w MOKSiR w Kuźni Raciborskiej, współtworzyła i organizowała życie kulturalne tej gminy, tworząc m.in. Pracownię Plastyczną „Obrazek” dla dzieci najmłodszych, współorganizując plenery, warsztaty plastyczne, również o zasięg międzynarodowym, będąc kuratorem wystaw i organizatorem Aukcji Przedmiotów Artystycznych dla WOŚP.

Jest autorką ponad 25 wystaw indywidualnych malarstwa oraz  uczestniczką największych w kraju konkursowych wystaw zbiorowych malarstwa współczesnego.

Na swoim koncie ma nagrody o w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych malarstwa współczesnego oraz w uznaniu zasług na polu działań artystycznych i pedagogicznych

Lista wystaw i nagród - kliknij, aby rozwinąć

Wybrane WYSTAWY INDYWIDUALNE :

 

2017

Galeria i Dom Aukcyjny Xanadu w Warszawie – Wybór kadru – listopad 2017

Salon Art. Arena w Gliwicach – Własne i niczyje – marzec 2017

2016

– Zamek Piastowski w Raciborzu – pomiędzy – Racibórz

2015

Galeria w Starym Opactwie Rudy – pomiędzy miejscami – Rudy

2013

Galeria Biura Promocji Miasta Bytom – Miejsca pomiędzy – Bytom

2012

Galeria Sztuki Współczesnej Profil – Miejsca pomiędzy – Centrum Kultury Zamek – Poznań / Ogólnopolska Noc Muzeów/

2011

Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie – Miejsca – Częstochowa

2009

Galeria Piętro Wyżej – Górnośląskie Centrum Kultury – Fizykalność przestrzeni i metafizyka światła – Katowice

2008

Klub Niezależnych Stowarzyszeń Twórczych Marchołt – inside-beside-outside  – Katowice

Galeria Epicentrum – wnętrzność z zewnątrz – Jastrzębie Zdrój

Galeria Klubu Akademickiego – malarstwo – Uniwersytet Opolski – Opole

Galeria MDK – z perspektywy przyziemnej” – Mikołów

2005

Galeria sztuki – malarstwo – Rybnickie Centrum Kultury– Rybnik

Galeria Panorama – malarstwo – GCK – Jastrzębie Zdrój

Mĕstská Galerie – malarstwo – Odry – Czechy

2004

Galeria Plamy- perspektywa egocentryczna – Rybnik

2001

Galeria TPZR – designed by … MAGDA GOGÓŁ” – Racibórz

Galeria Epicentrum – TO JA – Jastrzębie Zdrój

Galeria Stalowe Anioły – Sielsko- anielskie – Bytom

1999

Galeria MOK – pamiętam, wiem, przypuszczam… – instalacja i malarstwo – Powiatowa Inauguracja Roku Kulturalnego –   Kuźnia Raciborska

1998

Galeria Antresola– malarstwo – Tarnowskie Góry

Galeria Plenerowa Sorrento – malarstwo– Zabrze

1997

Galeria Przewiązka – malarstwo – Instytut Sztuki – Cieszyn

Galeria Rotunda – malarstwo– Bytom

 

 

WAŻNIEJSZE PROJEKTY I WYSTAWY ZBIOROWE :

 

2018

Architektura Sztuki. Przestrzeń Wnętrza. Konrontacje – Muzem Miejskie w Żorach, Muzeum Ognia w Żorach

II Przegląd Sztuki Współczesnej Nowa Awangarda – Galeria Szyb Wilson – Katowice

 

2017

III Międzynarodowy Konkurs Artystyczny – Pejzaż współczesny – Częstochowa 2016

 

2016

II Międzynarodowy Konkurs Malarski, Fundacja Trzy Mosty, Galeria przy Kozach, Warszawa

13 Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki, BWA Ostrowiec Świętokrzyski

Małe Formy Plastyczne, ZPAP Rzeszów

Wystawa prac wykładowców PWSZ w Raciborzu, Przestrzenie wyobraźni – Prostor Predstavivosti, Knihova Petra Bezruce, Opava

XII Festiwal Sztuki Wysokiej 2016, Miejsce …, Bytom

Wystawa prac wykładowców i studentów Edukacji Artystycznej PWSZ w Raciborzu, EDU Artystyczni, Powiatowe Muzeum Ziemi Głubczyckiej

Międzynarodowa wystawa Land zwichschen Elbeund Elster I Ostsächsische Kunsthalle, Pulsnitz I

Międzynarodowa wystawa Pomiędzy Elbe a Elster | Muzeum w Szuminie, Polska |

 

2015

Międzynarodowa wystawa Land zwichschen Elbeund Elster | Schloss Doberlug, Niemcy |

Międzynarodowa wystawa Pomiędzy Elbe a Elster |Zamek Piastowski, Racibórz, Polska |

Międzynarodowa wystawa Land zwichschen Elbeund Elster | Muzeum w Ludenscheid, NIemcy |

Wystawa międzynarodowa Ekspozycja – Ausstelung – Exposition  – Powiat Raciborski, Stadt Rendsburg, Ville de Vierzgon – Zamek Piastowski, Racibórz

Wystawa międzynarodowa Ekspozycja – Ausstelung – Exposition – Powiat Raciborski, Stadt Rendsburg, Ville de Vierzgon  – Stadt Rendsburg

Wystawa międzynarodowa Ekspozycja – Ausstelung – Exposition – Powiat Raciborski, Stadt Rendsburg, Ville de Vierzgon  – Ville de Vierzgon

2014

XII  Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki – Ostrowiec Świętokrzyski

udział w projekcie ŚLĄSKIE OBRAZYPierwsze okazanie  podczas 15 Festiwalu Sztuki Wysokiej – Bytom

2013

3 Jesienne Konfrontacje. Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego. Rzeszów 2013

2012

XI Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki – Ostrowiec Świętokrzyski

7 Międzynarodowe Biennale Miniatury – Częstochowa 2012

Wystawa miniatury malarskiej studentów IS PWSZ z pracowni Magdaleny Gogół-Peszke – małe obrazy o większym znaczeniu – Galeria RCI – Racibórz

wystawa artystów-pedagogów I S PWSZ w Raciborzu oraz studentów i absolwentów kierunku: edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych – PRZEGLĄDARKA 1/1 – Powiatowe Muzeum  Ziemi Głubczyckiej

Wystawa studentów i wykładowców Instytutu Sztuki PWSZ Racibórz –  … w czasie – Galeria RCK – Racibórz

2011

VI Międzynarodowe Biennale Malarstwa i Tkaniny – Barwy i Faktury – Gdynia 2011

III Międzynarodowym Biennale Obrazu “QUADRO-ART” 2011 – Łódź 2011

CZAS-TIME-ZEIT – Wystawa międzynarodowa  – Zamek Piastowski – Racibórz

zdarzenia-zderzenia –  cykl wystaw  zbiorowych pedagogów IS PWSZ w Raciborzu – Zabrze, Racibórz, Wodzisław

Jesienne Konfrontacje II Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego Rzeszów 2010 – Galeria Umelcov Spisa w Novej Spisskiej Vsi – Słowacja

2010

II Międzynarodowy Konkurs Malarski – Przestrzeń Publiczna – Konteksty – Poznań 2010

Jesienne Konfrontacje II Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego Rzeszów 2010

VII Triennale Sztuki SACRUM – Dom -droga istnienia – Miejska Galeria Sztuki – Częstochowa 2010

II Międzynarodowe Biennale Obrazu Quadro-Art , Łódź  2009

8 Triennale Małych Form Malarskich –Galeria Sztuki Wozownia – Toruń 2010

Sen na jawie – Muzeum Miejskie w Siemianowicach

XI Festiwal Sztuki Wysokiej –… od …do i pomiędzy – Bytom 2010

2009

I Międzynarodowy Konkurs Malarski – Obraz przestrzeni Publicznej – Poznań 2009

II Rybnik Art. Festiwal – Rybnik 2009

Z jawy – Galeria Marchołt – Katowice

Wystawa twórczości artystów – pedagogów Instytutu Sztuki PWSZ w Raciborzu – Galeria Student – Ostrawa – Czechy

Postawy 2009 – BWA Leszno

Z bliska  – Galeria Znad Wiliji – Wilno – Litwa

X Festiwal Sztuki Wysokiej – Ciepłem skojarzeni – Bytom 2009

Plener Malarski Polsko-Czeski – Tworków 2009

2008

Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego– Zamek Książąt Pomorskich  – Szczecin 2008

Rybnik Art  Festiwal 2008

I Międzynarodowe Biennale Obrazu – Quadro-art. –  Łódź, 2007

IV Ogólnopolskie Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej – Trójmiasto ‘2007

Jesienne Konfrontacje Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego Rzeszów 2007 – najlepsze obrazy – Galeria Umelcov Spisa w Novej Spisskiej Vsi – Słowacja

ze snu – Galeria Na II P – Gliwice

2007

udział w IV Wodzisławskim Przeglądzie Kina Uffowego – w kat. animacja, eksperyment  – reż. animacja Podryw – Prezentacje Filmu Artystycznego Video-Art. Projekt Experimentart – Rybnik 2007

Jesienne Konfrontacje Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego –  Rzeszów 2007

7 Triennale Małej Formy Malarskiej –Galeria Sztuki Wozownia – Toruń 2007-

Wystawa -15 lat Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki im. Vincenta Van Gogha – Muzeum Śląskie –                Katowice

Wystawa Absolwentów Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Katowicach – 60-lecie szkoły –                 PLSP Katowice

Plener Malarski Polsko-Czeski – Tworków 2007

Wystawa Małych Form– Galeria Stalowe Anioły – Bytom i Galeria Epicentrum – Jastrzębie Zdrój

2006

Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego– Zamek Książąt Pomorskich  – Szczecin 2006

Razem i osobno. Postawy 2006  – Galeria Epicentrum –  Jastrzębie Zdrój

Kobieto !...- Festiwal Sztuki Wysokiej – Bytom

Wystawa Konkursowa XV Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki im. Vincenta Van Gogha – Rybnik

2005

Do Światła Festiwal Sztuki Wysokiej – Bytom

2004

Wystawa Konkursowa XIII Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki im. Vincenta Van Gogha – Rybnik

2002

W przestrzeń Festiwal Sztuki Wysokiej – Bytom

1999

VI Międzynarodowa Letnia Akademia InSEA – Otwarte okno historii  – Racibórz

 

 

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA :

 

2016

  • Wyróżnienie Honorowe Jury III Międzynarodowego Konkursu Artystycznego – Pejzaż współczesny – Częstochowa 2016
  • Finał II Międzynarodowego Konkursu Malarskiego fundacji Trzy Mosty – Warszawa 2016
  • Medal z przedstawieniem Mieszka IV Laskonogiego za zaangażowanie w poszerzanie wiedzy            na temat jego dokonań, podczas uroczystości związanych z „Rokiem Mieszka IV Laskonogiego – księcia raciborskiego i władcy Polski”

2013

  • Nominacja do nagrody 3 Jesiennych Konfrontacji. Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego.   Rzeszów 2013

2011

  • Wyróżnienie Honorowe Jury VI Międzynarodowego Biennale Malarstwa i Tkaniny Barwy i Faktury Gdynia 2011
  • II Nagroda w XX Ogólnopolskim Konkursie Sztuki im. Vincenta Van Gogha – Rybnik

2010

  • I Nagroda w II Międzynarodowy Konkurs Malarski – Przestrzeń Publiczna – Konteksty – Poznań 2010
  • Nagroda Rektorska II stopnia – Rektora PWSZ w Raciborzu
  • I Nagroda w XIX Ogólnopolskim Konkursie Sztuki im. Vincenta Van Gogha – Rybnik

2009

  • Nagroda Rektorska II stopnia – Rektora PWSZ w Raciborzu za szczególnie ważne osiągnięcia w pracy zawodowej

2007

  • II nagroda (w kat. malarstwo) w XVI Ogólnopolskim Konkursie Sztuki im. Vincenta Van Gogha – Rybnik
  • nominacja do nagrody w 7 Triennale Małej Formy Malarskiej – Galeria Sztuki „Wozownia” – Toruń

2005

  • I nagroda (w kat. malarstwo) w XIV Ogólnopolskim Konkursie Sztuki im. Vincenta Van Gogha – Rybnik

2004

  • wyróżnienie (w kat. malarstwo) w XIII Ogólnopolskim Konkursie Sztuki im. Vincenta Van Gogha – Rybnik

2001

  • Nagroda Starosty Raciborskiego w dziedzinie kultury w uznaniu zasług dla rozwoju sztuk plastycznych i organizację społecznego życia kulturalnego

1999

  • wyróżnienie i list gratulacyjny Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach Prof. Tadeusz Sławka za wyniki naukowe i dyplom artystyczny (malarstwo) kończący studia w IS w Cieszynie

1996

  • nagroda główna w konkursie Instytutu Sztuki na najlepszy obraz plenerowy

Prof. Kazimierz Cieślik

prof. Kazimierz Cieślik, PWSZ w Raciborzu

Urodził się w 1953 r. w Katowicach. Dyplom katowickiego Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie uzyskał w 1977 roku.

Malarstwa uczył się u prof. Rafała Pomorskiego i prof. Andrzeja S. Kowalskiego. Od dyplomu związany z katowicką uczelnią; obecnie prowadzi Pracownię Malarstwa.

W roku 1999 uzyskał tytuł profesora sztuki, a w 2002 profesora zwyczajnego. W 1988 r. był stypendystą Ogólnopolskiego Komitetu Kultury Niezależnej (Paryż).

W latach 80-tych uczestniczył w Ruchu Kultury Niezależnej. Maluje obrazy i zajmuje się publicystyką kulturalną. Laureat wielu nagród z których najważniejsze to: „Bielska Jesień”, Bielsko-Biała 1990 (Brązowy Medal); Międzynarodowe Triennale „Transcendencja”, Katowice 1991(Grand Prix); Nagroda Ministra Kultury i Sztuki 1992; ” XVI Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego Szczecin 1996 (nagroda).

Zorganizował 34 wystawy indywidualne, z których najważniejsze to: BWA, Katowice 1991; Rada Europy – Strasbourg (Francja) 1998; Muzeum Śląskie, Katowice 2004 (wystawa jubileuszowa) i wystawa jubileuszowa “Niejasne obrazy” w Galerii Rondo Sztuki w Katowicach 2017.

Brał udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce, Belgii, Francji, Szwecji, Niemczech,Hiszpanii i Szwajcarii. Prace w zbiorach: Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Archidiecezjalnego w Katowicach, Muzeum Narodowego w Szczecinie oraz w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.

W latach 1992-1997 prowadził również pracownię malarstwa w Instytucie Sztuki cieszyńskiej filii Uniwersytetu Śląskiego.

Od roku 2003 uczy malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Raciborzu, gdzie obecnie prowadzi Licencjacką Pracownię Artystyczną. W 2014 roku odznaczony medalem Gloria Artis.

MÓJ ARTYSTYCZNY ŻYCIORYS

Jestem rodowitym Ślązakiem z mniej – więcej 25% domieszką genów czeskich.

Urodziłem się 16 stycznia 1953 roku jakieś 150 metrów od byłego kasyna oficerskiego, które rok później stało się siedzibą działającej już od 1952 roku w ramach krakowskiej ASP, dzisiaj świętującej swoje 70 – lecie Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Miejscowość nazywała się wtedy Stalinogród, nic więc dziwnego, że swoją działalność katowicka (jednak) Uczelnia zainaugurowała jako Wydział Grafiki Propagandowej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Kiedy w 1972 roku stałem się jej studentem – na co jak wyżej wspomniałem byłem najwyraźniej  skazany- wydział nie był już propagandowy, ale wciąż graficzny, a ja chciałem być malarzem. Szczęśliwie już wtedy był możliwy swoisty indywidualny tok studiów i od 3 roku mogłem zrezygnować z grafiki warsztatowej poświęcając więcej czasu na malowanie. Uczyłem się malować od prof. Rafała Pomorskiego, a po jego śmierci od prof. Andrzeja S. Kowalskiego, by na koniec w ramach pracy magisterskiej zaprezentować zestaw obrazów jako aneks do dyplomu głównego z plakatu u prof. Tadeusza Grabowskiego i z projektowania książki u prof. Stanisława Kluski. Hierarchia wagi poszczególnych składników mojego dyplomu była dokładnie odwrócona. Chcąc zamknąć etap „uczenia się” nie sposób nie wspomnieć lat 1978 – 1992, kiedy to najpierw jako asystent, później jako adiunkt współpracowałem z prof. Maciejem Bieniaszem, z którym rozmowy kształtowały mnie zarówno jako malarza, jak i pedagoga.

Po dyplomie bodaj jedyny raz moja artystyczna aktywność był „up to date”. Zdawałem się pasować do nowej figuracji. Pewnie dlatego już moją drugą wystawę indywidualną, wiosną 1981 roku udało mi się zorganizować w renomowanej i opiniotwórczej Galerii ZPZP w Katowicach. Wcześniej udało mi się zaistnieć w 1980 roku zdobywając wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Rafała Pomorskiego w Katowicach, wziąć udział w  pokoleniowych wystawach typu „Sztuka Młodych w Łodzi, czy „Postawy” w Katowicach.

Stan wojenny przewartościował moje rozumienie roli artysty w społeczeństwie, jakkolwiek pretensjonalnie by to nie zabrzmiało. Bojkotowałem oficjalne imprezy i miejsca. Z tego czasu zostały mi powielaczowe ulotki, plakaty, fotografie. W ramach ruchu kultury niezależnej wziąłem udział w takich wystawach jak: „Droga i prawda – Biennale Młodych” we Wrocławiu w 1985 i 1987 roku, „Pieta Polska” w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i Katowicach w 1986 i 1987, „Misterium Męki, Śmierci i Zmartwychwstania” i „Obecność” w Warszawie w 1987, „Czas Krzyża” w Bytomiu w 1985, „Wspólnota” w Katowicach w1987.

Zorganizowałem też w 1984 roku indywidualną wystawę w swojej pracowni z „ręcznie” wykonanym katalogiem. Nie żałuję tej straty czasu, bo choć w międzyczasie miejsca w polskiej sztuce współczesnej rezerwowane dla mojego pokolenia okazały się zajęte, to nauczyłem się odróżniać wartość sztuki od wartości jej społecznego obiegu. W kategorii sukcesu trzeba odnotować mój współudział (z Maciejem Bieniaszem, Tadeuszem Czoberem, Romanem Kalarusem i innymi) w powołaniu w tym czasie do życia Galerii Fra Angelico, kierowanej przez ks. Jerzego Myszora, która niestety wkrótce po zmianie kierownictwa straciła swoje znaczenie, łącznie ze zdewaluowaniem marki „Znaki Czasu” odstąpionej nie wiedzieć czemu katowickiemu BWA. Jako sukces osobisty muszę uznać indywidualną nagrodę Śląsko – Dąbrowskiego Komitetu Kultury Niezależnej w 1986 za najlepszą wystawę malarstwa i stypendium Ogólnopolskiego Komitetu Kultury Niezależnej w Paryżu w 1988.

Ukształtowany wtedy język moich malarskich wypowiedzi, oparty o epizody z Nowego Testamentu (dość swobodnie interpretowane, apokryficzne, ocierające się o herezję) okazał się przydatny i później, kiedy w latach 90 – tych wznowiłem „oficjalną” działalność wystawienniczą. Jako, że w swoich obrazach zwykle opowiadam historie związane z moim własnym uwikłaniem w podstawowe, egzystencjalne problemy takie jak obojętność, nienawiść, miłość, śmierć, to opowiadając o tym wprost ciągle popadałbym w schemat, sztampę lub histerię. Nowy Testament mówiąc o tych wszystkich podstawowych dla ludzkiego losu sprawach może być tu doskonałym pośrednikiem pozwalając mi na użycie cudzysłowu. Ten mój wybór zyskuje dziś, wobec wszechobecnych bogoojczyźnianych deklaracji kolejne dno, drażniąc współczesnych bigotów.

Warto tu wspomnieć o pewnych modyfikacjach mojego malarskiego „kroju pisma”. Kiedy wraz z cyklem „Sen Józefa w Domu Horty” w moich obrazach pojawił się ornament sądziłem, że było to wynikiem nieuświadomionej przedtem atencji do estetyki secesyjnej, jedynej danej nam – Katowiczanom próbki stylu historycznego, z którą na co dzień można w tym młodym mieście obcować, nie wchodząc do muzeum. Później dostrzegłem intelektualne implikacje użycia ornamentu i jego kuszącą niejednoznaczność. Wobec mojej predylekcji do gmatwania przekazu, pozostawiania odbiorcom mojego malarstwa jak najszerszej możliwości jego interpretacji, takie kolejne (po wątkach biblijnych) zapętlenie bardzo mi odpowiada. Jak dalece zdania mogą być tu podzielone, świadczą choćby teksty zamieszczone w tym katalogu.

Aby nie brnąć w autoanalizy wrócę do faktów.

Tak więc po 1990 roku włączyłem się w oficjalny obieg sztuki, zdobywając Grand Prix Międzynarodowego Triennale „Transcendencja” w Katowicach,  brązowy medal „Bielskiej Jesieni” w 1990, dwukrotnie wygrywając katowicki konkurs „Praca Roku” (1990 i 1995), kilkukrotnie biorąc udział w szczecińskich Festiwalach Polskiego Malarstwa Współczesnego (nagroda regulaminowa w 1996 i nominacja do nagrody w 1998). Nie wiązałem się za to z żadnymi galeriami nie licząc epizodów krótkotrwałej współpracy z Galerią Katarzyny Napiórkowskiej w Warszawie, czy ABC Galery w Poznaniu, która zorganizowała w 2002 roku moją indywidualną wystawę w Estepona w Hiszpanii tworząc tam swoją filię.

Po roku 2000 przestałem też wysyłać swoje prace na konkursy i festiwale, ograniczając swoją aktywność do udziału w wystawach indywidualnych, które staram się organizować co 2 – 3 lata i „okolicznościowych” jak „Tuchfuhlung 2 – Korperkoturen” w Langenbergu (2000), „Schlesien Anders” w Essen (2000), „Rozbiórka Żelaznej Kurtyny” w Berlinie (2011), „Znaczone Sekrety” w Raron w Szwajcarii (2016) czy  organizowanych przez katowicką ASP wystaw w kraju i za granicą. Staram się jednak unikać typowych tematycznych wystaw kuratorskich, bo jakakolwiek ingerencja w moje twórcze decyzje jest dla mnie nie do zaakceptowania. Jako osobny projekt uznaję cykl wystaw: „Pracownia Malarstwa. Skansen, poligon, czy samo sedno sztuki” związany z dziesięcioleciem prowadzonej przeze mnie Pracowni Malarstwa w galeriach Krakowa, Zabrza, Katowic i Wrocławia (2011), gdzie obok prac studentów prezentowałem obrazy swoje i pracujących ze mną kolejnych asystentów.

Brałem udział w ponad stu wystawach zbiorowych w Polsce, Belgii, Francji, Szwecji, Niemczech i Hiszpanii.

Od pierwszej wystawy w 1977 roku zorganizowałem 33 wystawy indywidualne, z których najważniejsze to: BWA w Katowicach (1991), Rada Europy w Strasburgu (1998), Muzeum Śląskie w Katowicach (2004).

Mimo, że zatytułowałem ten tekst „Mój artystyczny życiorys” sądzę, że powinienem zamieścić w nim informacje dotyczące pracy pedagogicznej: od dyplomu jestem związany macierzystą uczelnią, od 1977- asystent, od 1986 – adiunkt  (doktor), od 1994 – adiunkt 2 st. (doktor habilitowany), od 1999 profesor, od 2002 profesor zwyczajny. Wszystkie przewody i postępowania odbyłem na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.        W latach 1992 – 1997 prowadziłem również pracownię malarstwa w Instytucie Sztuki cieszyńskiej Filii Uniwersytetu Śląskiego, a od roku 2004 do dziś uczę też malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Raciborzu, gdzie obecnie prowadzę Licencjacką Pracownię Artystyczną.

 Te informacje są o tyle ważne, że odkąd sam nie ścigam się w artystycznych konkursach, bo nie wypada, ogromną radość przynoszą mi sukcesy moich studentów. Lista byłaby bardzo długa, a zapewne i tak bym o kimś zapomniał, co byłoby niewybaczalne. Więc bez nazwisk. Zdobywają laury m. in. w gdańskich Konkursach na Najlepszy Dyplom w Akademiach Sztuk Pięknych w Polsce (Grand Prix w 2009, nagrody i wyróżnienia w latach 2010, 2011, 2014) w Ogólnopolskim Konkursie im. Mariana Michalika na Obraz dla Młodych Malarzy w Częstochowie (Grand Prix w 2010), w Ogólnopolskim Konkursie Sztuki im. Vincenta van Gogha w Rybniku (podwójne Grand Prix dla dwójki moich studentów w 2011), w konkursie Nowy Obraz – Nowe Spojrzenie w Poznaniu (nominacja do nagrody w 2013), w Artystycznej Podróży Hestii (3 miejsce w2017). I tak mógłbym wymieniać sięgając wstecz jeszcze długo, mógłbym dołożyć laury absolwentów nagradzanych na Festiwalach Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie (wyróżnienie w 2006, Nagroda jury w 2008), Grand Prix Fundacji im. Franciszki Eibisch w2006 i tak dalej.

Aby zakończyć ten przydługi już tekst dodam, że w 2014 roku zostałem odznaczony brązowym medalem Gloria Artis.

Czytając teraz to, co właśnie napisałem, a moim zamiarem było uniknięcie nużącej wyliczanki, której zwykle nikt nie czyta zauważam, że zakończyłem „mój artystyczny życiorys” klasyczną wyliczanką. Może tak to już bywa w wypadku wystaw jubileuszowych, ale czuję się zobligowany do przypomnienia na koniec o pryncypiach, które determinowały moje twórcze wysiłki. Samotność artysty. Pojedynczość dzieła. Sztuka jako przekaz intymny.

Wydaje się to anachroniczne po katastroficznych diagnozach Baudrillarda, po socjologicznych analizach krytyki politycznej, czy po zrównaniu rynku sztuki z targowiskiem próżności. Ale – paradoksalnie – może właśnie nadszedł czas, by przypomnieć o wartościach elementarnych. Zakończę więc persyflażem z 1994 roku: „…dokąd w magmie wszechogarniającej przeciętności będą tkwić jak złote samorodki dzieła obdarzone ciepłem życia człowieka, który je stworzył – dotąd będzie możliwa sytuacja normalnego porozumienia z drugim człowiekiem. Rozmowy a nie manifestu, memoriału czy wykładu ‘’

Kazimierz Cieślik

Dr hab. Franciszek Nieć, prof. nadzw. 

dr hab. Franciszek NIEĆ, prof. nadzw.

 

Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych Bielsko- Biała 1981, studia na ASP w Krakowie- Wydział Grafiki w Katowicach 1989r.

Wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu. Dyrektor Państwowego Ogniska Plastycznego w Rydułtowach. Doktor Sztuk Pięknych z grafiki warsztatowej 2004 Habilitacja Sztuk Pięknych z grafiki warsztatowej 2014.

Pozornie abstrakcyjne grafiki głęboko osadzone są w namacalnym doświadczeniu natury, odnajdywanej poprzez szukanie na mapie za pośrednictwem fizycznej obecności w konkretnym miejscu.

W konsekwencji doprowadzając do pracy nad matrycą linorytniczą i odbitką, która w relacji zimnymi odbitkami tworzy osobiste terytorium. Brał udział w kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych.

Dr Wiesława Ostrowska 

dr Wiesława OSTROWSKA

 

Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny). Ukończyła dwa kierunki: grafikę i wychowanie plastyczne. Dyplom zrealizowała w 1992 roku z grafiki warsztatowej i rysunku w pracowniach: litografii prof. Lucjana Mianowskiego i rysunku adi. II stopnia Marka Zaborowskiego.

W 2015 roku zrealizowała przewód doktorski w dziedzinie sztukli piękne na WydziArtystycznym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.  Temat pracy:   Droga od /    przez / do siebie – przeszłość / terażniejszość / przyszłość.

Od 2005 roku pracuje w Instytucie Sztuki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu. Prowadzi zajęcia w pracowni struktur wizualnych, podstaw kompozycji, projektowania graficznego, mozaiki oraz warsztaty twórcze. Zajmuje się rysunkiem, grafiką, mozaiką,  tkanina artystyczną. Autorka 14 wystaw indywidualnych i 74 zbiorowych w kraju i zagranicą.

Wiesława Ostrowska – Z cyklu Muszla muzyka głębin

Wiesława Ostrowska – Prace, Mozaika

Wiesława Ostrowska – Szkice, inne

Dr Barbara PiechaCzek

dr Barbara PIECHACZEK

 

Absolwentka kierunku plastyka Studium Nauczycielskiego w Raciborzu oraz Wydziału Nauk Humanistycznych – Instytutu Historii Sztuki – Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Lublinie, gdzie ukończyła studia doktoranckie. Wiceprezes Stowarzyszenia na Rzecz Odbudowy Ratusza w Głubczycach (ukończenie inwestycji w kwietniu 2008r.), prezes Stowarzyszenia Miłośników Muzeum i Ziemi Głubczyckiej w Głubczycach.

Współtwórca Muzeum Ziemi Głubczyckiej w Głubczycach, w którym społecznie pełniła funkcje kierownika działów etnograficznego i sztuki (na podstawie umowy o wolontariacie). W swoim dorobku naukowym ma wiele publikacji z zakresu dziejów historii kultury i sztuki ziemi głubczyckiej oraz autorstwo i współautorstwo wystaw o tematyce związanej z historią i dorobkiem kulturowym ziemi głubczyckiej. Wielokrotnie społecznie pełniła funkcję nadzoru prac konserwatorskich realizowanych na terenie Głubczyc. Swoimi działaniami przyczyniła się do odzyskania Kodeksu Praw Głubczyc z 1421r. przez Polskę, który był w posiadaniu Barbary Piaseckiej Johnson do 2003r. Za działalność na rzecz ochrony zabytków została wyróżniona w 2002r. przez Radę Powiatu Głubczyckiego statuetką głubczyckiego Lwa, a w 2006r. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego srebrną odznaką “Za opiekę nad zabytkami”. Pracuje jako nauczyciel wiedzy o kulturze w I Liceum Ogólnokształcącym w Głubczycach i asystent Instytutu Sztuki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu (zajęcia z historii sztuki).

ZAKŁAD FOTOGRAFII I MULTIMEDIÓW

Dr Gabriela Habrom-Rokosz

dr Gabriela Habrom-Rokosz
– kierownik Zakładu Fotografii i Multimediów 

Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Politechniki Częstochowskiej i Wyższej Szkoły Administracji w Bielsku Białej. W 2009 roku obroniła pracę doktorską w zakresie sztuki w Dziedzinie Sztuk Filmowych (specjalność: fotografia) na temat: “Fotografia przyrody – między dokumentem a kreacją”, realizowaną pod kierunkiem prof. Aleksandra Żakowicza na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Artysta-fotografik, dydaktyk z wieloletnim doświadczeniem pedagogiczno-wychowawczym i artystyczno-naukowym, autorka wielu projektów artystyczno-edukacyjnych o charakterze proekologicznym oraz programów warsztatów twórczych, inicjatorka powstania Galerii “GAWRA” z siedzibą w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej w Raciborzu. Członkini Niemieckiego Związku Fotografików (Deutsche Gesellschaft für Photographie), Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Towarzystwa Miłośników Ziemi Raciborskiej, Klubu Olimpijczyka “Sokół”, społeczny lider ekologii z ramienia Polskiego Klubu Ekologicznego – Okręg Górnośląski w Katowicach, wolontariusz.

Z raciborskim środowiskiem akademickim związana jeszcze przed powołaniem do życia Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu. Początkowo, jako nauczyciel “szkoły ćwiczeń” w Młodzieżowym Domu Kultury w Raciborzu dla studentów Studium Nauczycielskiego (1986 – 1997), potem nauczyciel fotografii w Kolegium Nauczycielskim (1998 – 2004), a następnie w latach 2000-2001 członkini zespołu ds. powołania Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu. Od 2001 związana zawodowo z Państwową Wyższa Szkołą Zawodową w Raciborzu. Od 2006 pełni funkcję kierownika Zakładu Fotografii i Multimediów. Aktualnie starszy wykładowca fotografii i teorii dydaktyki artystycznej w Instytucie Architektury Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu. Założycielka i opiekun naukowy Studenckiego Koła Naukowego Fotografii Artystycznej FOTON, działającego przy PWSZ w Raciborzu od 2005r.

Za działalność na rzecz upowszechniania kultury, nauki i sztuki oraz ochrony środowiska naturalnego doceniona nagrodami Śląskiego Kuratora Oświaty, Starosty Raciborskiego, Prezydenta Miasta Racibórz i JM Rektora PWSZ w Raciborzu. W 2008 roku uhonorowana nagrodą specjalną “Zielony Czek” Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach za szczególną działalność edukacyjno-artystyczną o charakterze proekologicznym.

Autorski dorobek artystyczny stanowi ponad 140 wystaw zrealizowanych w kraju i za granicą, w tym 70 indywidualnych.

Dr hab. Kazimierz Frączek, prof. nadzw.

dr hab. Kazimierz FRĄCZEK, prof. nadzw.

 

Zawód | malarz, pedagog
Data i miejsce urodzenia | 28.03.1965 r., Głubczyce, woj. opolskie
Działalność artystyczna | malarstwo: malarstwo olejne, grafika, gwasz, rysunek, ikona klasyczna; sztuka użytkowa: grafika projektowa, typografia, ilustracja książkowa;
arteterapia: działania ruchowo-sceniczne dla osób z zaburzeniami psychosomatycznymi;
działania rytmiczno-plastyczne dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych; twórczość muzyczna
Stan cywilny | żonaty | siedmioro dzieci

Wykształcenie
1980–1985
| Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Wiśniczu
1985–1990 | Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, wydział malarstwa
1990 | dyplom magistra sztuk na wydziale malarstwa ASP w Krakowie, pod kierunkiem
prof. S. Rodzińskiego i prof. Z. Grzywacza
2006 | Tytuł doktora sztuki w dyscyplinie sztuk pięknych, ASP w Krakowie, pod kierunkiem
prof. S. Rodzińskiego; tytuł rozprawy doktorskiej: „Między Absolutem a względnością”
2013
Tytuł doktora habilitowanego sztuki w dyscyplinie sztuki, ASP Katowicach;
tytuł rozprawy habilitacyjnej: „Meditatio Mortis – Człowiek w przestrzeni odwróconej”

Dydaktyka w PWSZ w Raciborzu|Rysunek, Malarstwo, Techniki i technologie malarskie, Projektowanie graficzne, Edytory Obrazu, Liternictwo z Typografią, Kształtowanie obrazu cyfrowego

Dr Karolina Stanieczek

dr Karolina STANIECZEK

 

Urodzona 17 czerwca 1977 roku w Raciborzu. Edukacja: W roku 1997 ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Jana Cybisa w Opolu z tytułem zawodowym plastyk w zakresie specjalności wystawiennictwo.

W roku 2003 ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach z tytułem: magister sztuki o specjalności grafika warsztatowa w pracowni druku wklęsłego. Realizacja pracy dyplomowej przebiegała pod opieką prof. Jana Szmatlocha oraz prof. Romana Kalarusa.

16 marca 2011 roku na Wydziale Artystycznym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach obroniła prace doktorską z zakresu grafiki warsztatowej pod opieka artystyczną adi. II st. dr hab. Aleksandra Ostrowskiego. W swoim dorobku ma wiele publikacji oraz wystaw zbiorowych i indywidualnych w kraju i zagranicą.

 

mgr Marek Furmanowicz

mgr Marek FURMANOWICZ

 

Tekst w przygotowaniu.

Marek Pośpiech

Marek Pośpiech wykładowca PWSZ w Raciborzu

Marek Pośpiech wykładowca PWSZ w Raciborzu

Marek Pośpiech ur. 1990 r w Rydułtowach. Ukończył Instytut sztuki PWSZ w Raciborzu 2012 r
dyplom w pracowni malarstwa prof. Kazimierza Cieślika.
Studia II stopnia na Akademii Sztuk Pięknych
w Katowicach 2014 r dyplom główny
w pracowni druku wypukłego prof. Mariusza Pałki
dyplom dodatkowy w pracowni malarstwa
prof. Kazimierza Cieślika. Aktualnie doktorant
na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

Dorobek

Udział w wystawach:

– 2010 Wystawa Grafiki – PWSZ Racibórz, Wojewódzka Biblioteka Galerii, Jastrzębie Zdrój,

– 2011 XIX Ogólnopolski Konkurs Sztuki im. Vincenta van Gogha – Fundacja Elektrowni Rybnik, Rybnik,

– 2012 Małe obrazy o większym znaczeniu – RCI, Racibórz,

– 2012 XX Ogólnopolski Konkurs Sztuki im. Vincenta van Gogha (wyróżnienie) – Fundacja Elektrowni Rybnik, Rybnik,

– 2012 Przeglądarka 1/1 (wykładowca i jego student) – Powiat Muzeum Ziemi Głubczyckiej, Głubczyce,

– 2013, 2014 wystawa prac studentów ASP – Galeria Koszarowa, Katowice,

– 2013, 2014 wystawa prac studentów ASP – Galeria Dąbrówki, Katowice,

– 2014 Studenci Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach – Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń,

– 2014 MGR – wystawa Wydziału Artystycznego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach w Liceach Plastycznych: Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego, Częstochowa, Zespół Szkół Plastycznych im. Antoniego Kenara, Zakopane, Publiczne Liceum Plastyczne, Opole, Zespół Szkół Plastycznych im. Tadeusza Kantora, Dąbrowa Górnicza, Liceum Plastyczne w Dąbrowie,

– 2014 Wystawa jubileuszowa prof. Mariusz Pałka Ludzie z gumy – Galeria 81 stopni, Warszawa,

– 2014 Dyplomy ASP w Katowicach – BWA Galeria Sztuki Współczesnej, Katowice,

– 2015 II Międzynarodowy Konkurs Krajobraz – Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie,

– 2015 Wystawa jubileuszowa prof. Mariusz Pałka Ludzie z gumy – Galeria Oko dla sztuki, Kraków,

– 2015 IX Biennale Grafiki Studenckiej – Poznań,

– 2015 Wystawa jubileuszowa prof. Mariusz Pałka Ludzie z gumy – Uniwersytet Śląski, Instytut Sztuki, Oddział w Cieszynie, Cieszyn,

– 2014 Najlepszy dyplom – uczeń i jego promotor – Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków,

– 2015 11th Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego – Olsztyn,

– 2016 XVI Międzynarodowe Biennale Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu – Ostrów Wielkopolski,

– 2016 BŁĄD W GRAFICE – Katowice

– 2017 II Międzynarodowe Triennale Rysunku Studenckiego- Katowice

 

Udział w międzynarodowych wystawach:

– 2013 Wystawa prac studentów i pedagogów Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
i Krakowie PRINT / screen / print – Muzeum Sztuki Współczesnej, Mińsk, Białoruś, Muzeum Narodowe Witebsk, Białoruś,

– 2014 Wystawa prac studentów i pedagogów ASP w Katowicach PRINT / screen / PRINT – Galeria Koridor, Ostrawa, Czechy,

– 2015 Wystawa jubileuszowa prof. Mariusza Pałka Ludzie z gumy – Galeria Koridor, Ostrava, Czechy,

– 2015 IV Międzynarodowe Triennale Bangkok Print and Drawing – Bangkok, Tajlandia,

– 2015 18th International Print Biennial Varna – Varna, Bułgaria,

– 2015 11th International Biennial “Iosif Iser” – Rumunia,

– 2015 Bienal De Grabado “CARLOS HERMOSILLA” – Chile,

– 2016 4th Graphic Art Biennial of Szeklerland – Szeklerland, Rumunia,

– 2016 VII Premio de Grabado Atlante – Hiszpania,

– 2016 Osten Biennal of Drawing Skopje – Skopje, Macedonia,

– 2016 IX BIENNAL D’ART RIUDEBITLLES – Hiszpania (wyróżnienie),

– 2016 Bucharest International Print Biennale – Bukareszt, Rumunia,

– 2016 Alberta Printmakers Society and Artist Proof Gallery – Calgary, Kanada (wyróżnienie/nagroda: wystawa indywidualna, rezydencja),

– 2017 – V edizione Biennale dell’incisione della grafica e dell’animazione contemporanea “Città di Bassano del Grappa”, -Włochy,

– 2017 – Wystawa katowickiego wydziału grafiki ASP- w Akademii Sztuk Pięknych na Łotwie,

– 2017 “The City of Calgary – Utility Box Public Art Program “- Calgary, Kanada
(główna nagroda/ mentor projektu)

 

Stypendia:

– 2013 Stypendium Burmistrza miasta Rydułtowy za wybitne osiągnięcia artystyczne,

– 2014 Stypendium Burmistrza miasta Rydułtowy za wybitne osiągnięcia artystyczne.

– 2016 Stypendium Rektora ASP w Katowicach dla najlepszych doktorantów

– 2017 Stypendium Rektora ASP w Katowicach dla najlepszych doktorantów